Så här skrev Gurt Gelin i sin bok ” 500 segelbåtar i test” från 2005:
NÄR PELLE PETTERSSON RITADE King’s Cruiser 33 för Åbo Båtvarv i början av 1970-talet, var den bland de lyxigare båtar man kunde köpa. Varvet var känt för sina fina motorseglare och ville skaffa sig en bredare kundkrets genom att anlita den svenske mästerseglaren.
AVSIKTEN MED King’s Cruiser 33 var att skapa en välbyggd, snabbseglande havskryssare som kunde få rykte om sig som en pålitlig och robust långfärdsbåt. Beställningen gick ut på att båten skulle vara ny i linjeföringen, ha låg tyngdpunkt och ge mycket seglingsglädje.
När första exemplaret kom i sjön 1972 utmärkte den sig med den breda svarta bården överst på friborden, den svarta masten och de svarta beslagen. Överbyggnaden var låg och ruffrutorna infällda i skrovsidan.
Riggen är av mastheadtyp, som trenden föreskrev 1972, och sittbrunnen är djup med höga vindskyddande sargar. Trots djupet ser man bra framåt. Ett par år senare kom Maxi 95 och konkurrerade ut 33:an, trots att båtarna var olika.
INREDNINGEN är djup och mörk men med riktig båtkänsla. Planlösningen består av en stor stickkoj i aktern, vinkelpentry om babord och navigationsbord mittemot. Salongen är rymlig genom att huvudskottet är framflyttat. Här finns ett jättebord i mitten med bäddbar u-soffa och längsgående koj. Toaletten är stor, men låg och förpiken låg och rymlig. Utförandet på träarbetet är flott med mörk, vacker teak, fina böjlister på alla skott och en för sin tid fin ytfinish med väl behandlade detaljer. I rufftaket och på sidorna sitter badrumsmatta på skivor som sedan skruvades och proppades. Lodräta ytor tapetserades med samma matta och trotsa att båten inte har basinredning, känns ruffen ganska kal invändigt.
Ruffen är mörk då rutorna på sidan släpper in dåligt med ljus. Dynorna och heltäckningsmattan på durken är dessutom i 70-talets murriga färger. Pentryt är en plastmodul, utrustat med ugn, ingjuten smal diskho i modulen och ett antal småfack för förvaring. Med dagens mått är pentryt opraktiskt.
KONSTRUKTIONEN är mycket rejäl, eftersom varje båt levererades med certifikat från Lloyd’s. Detta berodde på att Åbo Båtvarv byggde certifierade livbåtar åt handelsflottan. Därmed var steget naturligt att införa samma kvalitet på nöjesbåtarna. Skrovet är byggt i handupplagd enkellaminat med massiva balkar som uppstyvning, och med gelcoat i hög kvalitet som än idag ger djuplyster åt båtarna. Ett kollisionsskott finns också framför förpiken. En basinredning finns också, i första hand för att göra båten enklare att bygga och i andra hand för att göra den ännu starkare. Alla skott är urfrästa och sedan laminerade mot skrov och däck på bägge sidor, vilket ger ytterligare stadga åt skrovet.
SEGLINGSEGENSKAPERNA är lika solida som båten. King’s Cruiser kändes styv, tung och mäktig när jag seglade med den utanför Åbo 1974. I sjö satte båten med kraft och pressade igenom utan stamp. Däremot var den överstyrd/för tung på rodret. Orsaken var konstruktörens lösning med balansdel i rodrets nedre halva.